ENG
ENG
ENG

    Onze visie

    Acorel is expert op het gebied van customer experience, employee experience en CX in B2B.

    Onze visie

    Uitdagingen E-commerce

    Uitdagingen Digital Marketing

    Uitdagingen Self-Service

    Uitdagingen Sales

    Uitdagingen Extensibility

    Uitdagingen Orchestration & Integration

    Uitdagingen Verhogen van de online conversie en verkoop

    Uitdagingen Tonen van klantspecieke prijzen in de webshop

    Uitdagingen De composable vervolgstap maken in e-commerce

    Uitdagingen Hoe creëer je meer en beter gekwalificeerde leads?

    Uitdagingen Verlagen van de customer churn

    Uitdagingen Hoe personaliseer je over verschillende kanalen?

    Uitdagingen De werkdruk verlagen voor het customer service team

    Uitdagingen Efficiënt onboarden van nieuwe klanten

    Uitdagingen Inzicht krijgen in de status van orders, leveringen, facturen en retouren

    Uitdagingen Meer inzicht krijgen in de sales funnel

    Uitdagingen Verbeteren van de samenwerking tussen sales en marketing

    Uitdagingen Klantbeeld verrijken zonder enorme administratieve last

    Uitdagingen Flexibel en snel specifieke business requirements implementeren

    Uitdagingen Specifieke aanpassingen doorvoeren zonder impact op toekomstige upgrades

    Uitdagingen Innovatieve AI-toepassingen introduceren voor bestaande CX oplossingen

    Uitdagingen Vermijden van een ‘spaghetti’ integratie-architectuur

    Uitdagingen Centrale waarheid creëren binnen een gefragmenteerd IT-landschap

    Uitdagingen Centrale service voor de berekening van klantspecifieke prijzen

    Alle uitdagingen
    Customer Experience
    Employee Experience
    CX in B2B
  • E-commerce
  • Verhogen van de online conversie en verkoop
    Challenge
  • E-commerce
  • Tonen van klantspecieke prijzen in de webshop
    Challenge
  • E-commerce
  • De composable vervolgstap maken in e-commerce
    Challenge
  • Digital Marketing
  • Hoe creëer je meer en beter gekwalificeerde leads?
    Challenge
  • Digital Marketing
  • Verlagen van de customer churn
    Challenge
  • Digital Marketing
  • Hoe personaliseer je over verschillende kanalen?
    Challenge
  • Self-Service
  • De werkdruk verlagen voor het customer service team
    Challenge
  • Self-Service
  • Efficiënt onboarden van nieuwe klanten
    Challenge
  • Self-Service
  • Inzicht krijgen in de status van orders, leveringen, facturen en retouren
    Challenge
  • Sales Management
  • Meer inzicht krijgen in de sales funnel
    Challenge
  • Sales Management
  • Verbeteren van de samenwerking tussen sales en marketing
    Challenge
  • Sales Management
  • Klantbeeld verrijken zonder enorme administratieve last
    Challenge
  • Extensibility
  • Flexibel en snel specifieke business requirements implementeren
    Challenge
  • Extensibility
  • Specifieke aanpassingen doorvoeren zonder impact op toekomstige upgrades
    Challenge
  • Extensibility
  • Innovatieve AI-toepassingen introduceren voor bestaande CX oplossingen
    Challenge
  • Orchestration & Integration
  • Vermijden van een ‘spaghetti’ integratie-architectuur
    Challenge
  • Orchestration & Integration
  • Centrale waarheid creëren binnen een gefragmenteerd IT-landschap
    Challenge
  • Orchestration & Integration
  • Centrale service voor de berekening van klantspecifieke prijzen
    Challenge
    Organisatie
    Ecosysteem
    Technologieën
  • Nieuws
  • Orchestration & Integration
  • Plieger optimaliseert en personaliseert klantervaring met SAP-cloudoplossingen

    Niet alleen een prettige, maar ook een gepersonaliseerde klantervaring bieden. Dat is niet vanzelfsprekend als je een zeer diverse zakelijke doelgroep bedient. Toch zette Plieger Groep, specialist in onder andere sanitair en verwarming, met SAP Commerce Cloud, SAP Marketing Cloud en SAP Cloud for Customer belangrijke stappen in die richting. SAP-specialist Acorel begeleidt hen in die digitale transformatie.

    SAP Commerce Cloud, SAP Cloud for Customer en SAP Marketing Cloud zorgen voor 360-graden klantbeeld bij Plieger

    Niet alleen een prettige, maar ook een gepersonaliseerde klantervaring bieden. Dat is niet vanzelfsprekend als je een zeer diverse zakelijke doelgroep bedient. Toch zette Plieger Groep, specialist in onder andere sanitair en verwarming, met SAP Commerce Cloud, SAP Marketing Cloud en SAP Cloud for Customer belangrijke stappen in die richting. SAP-specialist Acorel begeleidt hen in die digitale transformatie.

     

    De Plieger Groep bestaat uit Plieger, ThermoNoord en Memodo. Met 60 B2B-vestigingen en 20 showrooms voor consumenten is het in heel Nederland actief op het gebied van sanitair, verwarming, installatie, lucht & ventilatie, elektra keukens, zonnepanelen en energie-opslag. Klanten zijn vooral installatiebedrijven, maar denk ook aan projectontwikkelaars. Daarnaast is Plieger bij de consument vooral bekend met het eigen Plieger-merk dat het derde sanitairmerk van Nederland is.

     

    Het bedrijf wil juist met die brede reeks afzetkanalen de customer experience zo goed mogelijk afstemmen op de individuele klant. Dat vereiste een grondige herziening van de manier waarop klanten met het merk interacteerden. Begin dit jaar maakte de Plieger Groep een start met deze transformatie, met een gloednieuwe webshop op basis van SAP Commerce Cloud en een bestel-app. “De webshop maakt het bestellen sneller en eenvoudiger. En daar bouwen we continu in 3-wekelijkse sprints aan. Uiteindelijk moet deze webshop uitgroeien tot een platform dat in de hele klantreis gebruikt kan worden, voor bestellen, self service, administratie en wellicht ook zelf afrekenen in onze vestigingen”, vertelt Ids van Oversteeg, Director Finance & IT bij de Plieger Groep.

     

    Eén plek voor alle klantdata

    De komst van de nieuwe webshop en app markeerde het begin van een digitale transformatie. Een die onlangs een vervolg kreeg met de komst van SAP Cloud for Customer. Een welkome toevoeging, maar ook een belangrijke basis voor het optimaliseren van de klantervaring. “We hebben nu een omgeving waarin alle klantinformatie gaat samenkomen, in plaats van dat dit verspreid in bijvoorbeeld e-mail, agenda en facturatiesysteem is verstopt. Daardoor weten onze accountmanagers veel beter wat er speelt bij de klant. Die kennis zit bovendien niet meer in de hoofden van enkelen, maar delen we bedrijfsbreed.”

     

    Daarnaast zorgt Cloud for Customer voor praktische toepassingen. Plieger Groep legt hierin alle interacties rondom bijvoorbeeld serviceverzoeken en klantbezoeken vast. Ook gebruikt Plieger Cloud for Customer voor het beheer van prospects. “We hebben nu veel beter zicht op welke klanten welke servicevragen hebben ingediend”, merkt Van Oversteeg op. ”Met ons vorige ticketingsysteem hadden we die koppeling niet.”

     

    Naast Cloud for Customer werd ook SAP Marketing Cloud, Google Analytics en Google Cloud aan het applicatielandschap toegevoegd. Met deze oplossingen kan de Plieger Groep op basis van klantvoorkeuren en gedragingen de marketingactiviteiten veel beter afstemmen op de klant. “We hebben op basis van data een aantal persona’s gedefinieerd. Op basis van deze persona’s benaderen we klanten rechtstreeks als dat voor hun relevant is: bijvoorbeeld aanbiedingen in de productcategorie waar ze meestal in bestellen, alternatieve producten en bijbehorende producten.”

     

    360-gradenbeeld

    De keuze voor SAP Marketing Cloud en SAP Cloud for Customer als aanvulling op SAP Commerce Cloud was geen toevallige. De oplossingen kunnen nauw geïntegreerd worden en maken gebruik van een gedeelde database. Zo ontstaat een ‘single source of truth’, en zorgen alle klantinteracties op deze platformen voor een 360-graden klantbeeld. Precies dat totaalbeeld is belangrijk voor de Plieger Groep. Op basis van dat beeld kan het de gehele customer journey optimaliseren en beter afstemmen op individuele behoeften.

     

    Basis voor de toekomst

    Met de drie SAP-oplossingen staat een solide basis voor verdere toekomstige ontwikkelingen. Allereerst voor het verder verfijnen, automatiseren en personaliseren van de klantervaring. Maar ook voor het verder optimaliseren van interne processen. “Zo kijken we momenteel hoe we met automation in Cloud for Customer het onboarden van nieuwe klanten kunnen vereenvoudigen. Ook het benaderen van klanten op basis van gedrag en voorkeuren moet straks op grote schaal automatisch gebeuren”, zegt Van Oversteeg.

     

    Vertrouwen

    Acorel is sinds het begin van de digitale transformatie de SAP implementatie-partner, waar de andere partner Dept Agency meer concept, design en app voor hun rekening pakt. “Met Acorel is het prettig samenwerken”, merkt Van Oversteeg op. “Goede kennis van de SAP-techniek, een echte sparring-partner en denkt altijd in oplossingen.”

     

    Acorel en de Plieger Groep kozen bewust voor een Agile-gebaseerde aanpak waarbij oplossingen en functionaliteit gefaseerd werden uitgerold. Volgens Joost Goudriaan, Account Manager bij Acorel, was die aanpak zelfs een belangrijke succesvoorwaarde. “We hebben eerst een basis gelegd, die live gezet en zijn van daaruit verder gaan bouwen. Dat werkt bij zo’n grootschalige implementatie veel beter dan wanneer je van tevoren alles uitdenkt, ontwikkelt en er vervolgens tijdens de implementatie achter komt dat de oplossing toch niet helemaal voldoet aan de verwachtingen.”

     

    De implementatie verliep niet probleemloos, zo’n grootschalig traject zorgt altijd voor uitdagingen. Dat stond een goede samenwerking echter niet in de weg. Integendeel, zo merkt Goudriaan op. “Het is een voordeel dat we elkaar al langer kennen. We kunnen open en transparant zijn als het gaat om verwachtingen, en we vertrouwen erop dat we bij problemen gezamenlijk een oplossing vinden. We komen er samen altijd uit.”

    Meer weten? Neem contact op met Luuk!

    • Plan een 20 minuten introductie meeting
    • Krijg direct inzicht in de mogelijkheden op het gebied van klantbeleving
    • Vraag een demo aan
    Neem contact op
    Luuk Giebels