Klantdata is de basis voor een onvergetelijke customer experience. Toch benutten veel organisaties deze waardevolle informatie nog niet volledig. Een gemiste kans, want klantdata helpt bij betere besluitvorming, het opbouwen van vertrouwen, het versterken van loyaliteit én het naleven van de AVG. In dit artikel ontdek je hoe SAP Customer Data Management – de verzamelnaam voor SAP Customer Data Cloud en SAP Customer Data Platform – jou helpt om wél alles uit klantdata te halen en klantbeleving structureel te verbeteren.
Ontvang ons nieuwste e-book
Wil je je verder verdiepen in het belang van klantdata en Customer Data Management? Download ons e-book en ontdek de nieuwste trends, inzichten en adviezen. Leer hoe je klantdata inzet voor betere besluitvorming, operationele efficiëntie en een concurrentievoordeel.
Wat klanten van jou verwachten
De verwachtingen van klanten blijven groeien. Ze willen weten welke data je van hen hebt en eisen dat je daar zorgvuldig mee omgaat. Tegelijk verwachten ze dat je hen herkent en op ieder kanaal een persoonlijke ervaring biedt. Waar de eerste twee verwachtingen vooral risico’s met zich meebrengen bij het niet naleven, bieden de laatste twee juist kansen om klanttevredenheid en loyaliteit te verhogen.
De grootste uitdagingen rondom klantdata
Veel organisaties lopen tegen drie terugkerende uitdagingen aan. De eerste is het gebrek aan consistentie in klantdata: data zit verspreid over systemen, wat leidt tot datasilo’s en inconsistente klantinteracties. De tweede uitdaging is het ontbreken van een duidelijke structuur in hoe klantdata wordt verwerkt. Dit maakt schaalbare personalisatie lastig. Ten derde is er vaak geen duidelijkheid over waar data opgeslagen is. Dit maakt snelle en transparante communicatie moeilijk en ondermijnt het vertrouwen in je merk.
Zo voldoe je aan klantverwachtingen
Om deze uitdagingen te overwinnen en écht klantgericht te werken, zijn vijf stappen essentieel. Herken klanten op ieder kanaal. Verzamel de juiste data, inclusief toestemming. Begrijp klanten volledig met een 360 graden klantbeeld. Personaliseer ervaringen over alle kanalen. En wees transparant over wat je doet met hun data. SAP Customer Data Management ondersteunt je in elke stap van dit proces.
De kracht van SAP Customer Data Management
SAP Customer Data Management bestaat uit twee krachtige oplossingen: SAP Customer Data Cloud (CDC) en SAP Customer Data Platform (CDP). Samen zorgen ze voor grip op klantdata, meer vertrouwen en een consistente klantbeleving over alle kanalen.
SAP Customer Data Cloud: bouw vertrouwen op
Met SAP CDC leg je de basis voor het veilig verzamelen van klantdata. Progressive profiling zorgt ervoor dat je klantinformatie stap voor stap opbouwt. Klanten geven actief toestemming, die ze op elk moment kunnen beheren. Dankzij CDC bied je veilige login-opties zoals social login of gezichtsherkenning en voldoe je aan alle privacyvereisten.
SAP Customer Data Platform: gebruik data slim
SAP CDP bouwt voort op het fundament van CDC. Het platform koppelt klantdata uit verschillende systemen – zoals Emarsys, Sales Cloud en Service Cloud – en zorgt dat data enkel binnen de juiste context wordt gebruikt. Zo voorkom je datasilo’s en zorg je voor een persoonlijke ervaring op elk kanaal. Daarnaast helpt CDP je om gedrag te analyseren en campagnes relevanter en effectiever te maken.
Maak van klantdata je concurrentievoordeel
Klantdata biedt eindeloze mogelijkheden – mits je het goed inzet. Met SAP Customer Data Management zorg je ervoor dat je data veilig, transparant en effectief gebruikt. Het resultaat: meer vertrouwen, hogere klanttevredenheid en betere bedrijfsresultaten. Ontdek in onze video en het e-book hoe je hier vandaag nog mee kunt starten.