ENG
ENG
ENG

    Onze visie

    Acorel is expert op het gebied van customer experience, employee experience en CX in B2B.

    Onze visie

    Uitdagingen E-commerce

    Uitdagingen Digital Marketing

    Uitdagingen Self-Service

    Uitdagingen Sales

    Uitdagingen Extensibility

    Uitdagingen Orchestration & Integration

    Uitdagingen Verhogen van de online conversie en verkoop

    Uitdagingen Tonen van klantspecieke prijzen in de webshop

    Uitdagingen De composable vervolgstap maken in e-commerce

    Uitdagingen Hoe creëer je meer en beter gekwalificeerde leads?

    Uitdagingen Verlagen van de customer churn

    Uitdagingen Hoe personaliseer je over verschillende kanalen?

    Uitdagingen De werkdruk verlagen voor het customer service team

    Uitdagingen Efficiënt onboarden van nieuwe klanten

    Uitdagingen Inzicht krijgen in de status van orders, leveringen, facturen en retouren

    Uitdagingen Meer inzicht krijgen in de sales funnel

    Uitdagingen Verbeteren van de samenwerking tussen sales en marketing

    Uitdagingen Klantbeeld verrijken zonder enorme administratieve last

    Uitdagingen Flexibel en snel specifieke business requirements implementeren

    Uitdagingen Specifieke aanpassingen doorvoeren zonder impact op toekomstige upgrades

    Uitdagingen Innovatieve AI-toepassingen introduceren voor bestaande CX oplossingen

    Uitdagingen Vermijden van een ‘spaghetti’ integratie-architectuur

    Uitdagingen Centrale waarheid creëren binnen een gefragmenteerd IT-landschap

    Uitdagingen Centrale service voor de berekening van klantspecifieke prijzen

    Alle uitdagingen
    Customer Experience
    Employee Experience
    CX in B2B
  • E-commerce
  • Verhogen van de online conversie en verkoop
    Challenge
  • E-commerce
  • Tonen van klantspecieke prijzen in de webshop
    Challenge
  • E-commerce
  • De composable vervolgstap maken in e-commerce
    Challenge
  • Digital Marketing
  • Hoe creëer je meer en beter gekwalificeerde leads?
    Challenge
  • Digital Marketing
  • Verlagen van de customer churn
    Challenge
  • Digital Marketing
  • Hoe personaliseer je over verschillende kanalen?
    Challenge
  • Self-Service
  • De werkdruk verlagen voor het customer service team
    Challenge
  • Self-Service
  • Efficiënt onboarden van nieuwe klanten
    Challenge
  • Self-Service
  • Inzicht krijgen in de status van orders, leveringen, facturen en retouren
    Challenge
  • Sales Management
  • Meer inzicht krijgen in de sales funnel
    Challenge
  • Sales Management
  • Verbeteren van de samenwerking tussen sales en marketing
    Challenge
  • Sales Management
  • Klantbeeld verrijken zonder enorme administratieve last
    Challenge
  • Extensibility
  • Flexibel en snel specifieke business requirements implementeren
    Challenge
  • Extensibility
  • Specifieke aanpassingen doorvoeren zonder impact op toekomstige upgrades
    Challenge
  • Extensibility
  • Innovatieve AI-toepassingen introduceren voor bestaande CX oplossingen
    Challenge
  • Orchestration & Integration
  • Vermijden van een ‘spaghetti’ integratie-architectuur
    Challenge
  • Orchestration & Integration
  • Centrale waarheid creëren binnen een gefragmenteerd IT-landschap
    Challenge
  • Orchestration & Integration
  • Centrale service voor de berekening van klantspecifieke prijzen
    Challenge
    Organisatie
    Ecosysteem
    Technologieën
  • Cases
  • Sales Management
  • Klantbeleving naar een hoger niveau bij Forbo

    Klantnaam

    Forbo

    Klant sinds

    2012

    Producten

    SAP Sales & Service Cloud

    Forbo Flooring

    “Samen met Acorel hebben we wereldwijd onze CRM-processen naar een hoger niveau gebracht. Niet alleen de techniek, maar ook onze manier van werken is gestandaardiseerd. Daarmee maken we het verschil in de omgang met klanten.”

    Gerben Flinkert, Divisional Information Officer bij Forbo Flooring Systems

     

    Vloerexpert en wereldmarktleider in linoleumvloeren

    Forbo Flooring Systems is wereldwijd een toonaangevende producent van professionele vloer oplossingen met een portfolio van natuurlijk linoleum, vinyl en textiele vloerbedekking en van bouw en constructie lijmen. De Flooring Systems divisie telt 15 productiebedrijven, gevestigd in Europa en ruim 25 verkoopkantoren wereldwijd. Forbo staat bekend als een vooraanstaande duurzame producent van hoogwaardige vloeren, met linoleum, een vloer gemaakt van natuurlijke materialen, is Forbo wereldleider. In Nederland heeft Forbo vier productielocaties, waaronder de linoleum fabriek in Assendelft. Forbo Flooring B.V. is onderdeel van de Forbo Group, gevestigd in Zwitserland. In totaal werken er bijna 6000 mensen bij de Forbo Group.

     

    Van een op maat gemaakte oplossing naar standaardisatie

    Voor de implementatie van SAP Customer Experience oplossingen is Acorel al tien jaar de go to-partner voor Forbo. Momenteel werken we samen aan de migratie van Forbo naar SAP Sales Cloud. Het management van Forbo wil hiermee de CRM-processen naar een hoger niveau tillen. Ook willen ze meer inzicht krijgen in de CRM-activiteiten van de landen waar ze actief zijn, zodat ze beter kunnen bijsturen.

     

    Hiervoor hadden een aantal vestigingen nog geen CRM-systeem. Anderen moesten de overstap maken van een op maat gemaakte SAP CRM on-premise oplossing naar SAP Sales Cloud. Zodat uiteindelijk alle landen met hetzelfde gestandaardiseerde systeem werken. Een eenduidige manier van werken levert namelijk veel voordelen op. Zo wordt het eenvoudiger om nieuwe medewerkers te onboarden, nieuwe landen uit te rollen en de CRM-applicatie beheersbaar te houden.

     

    Een nieuwe standaard gedefinieerd

    “De eerste vraag in een CRM-systeem is altijd: wie is de klant? Maar bij Forbo kan deze vraag niet altijd meteen beantwoord worden. Bij hen begint het vaak met een leegstaand terrein of nieuwe bouwplannen. Want als er ergens gebouwd gaat worden, weet je dat er ook een vloer in moet komen. Hier zijn heel veel mensen bij betrokken. Het is dus zaak om eerst uit te zoeken wie uiteindelijk besluiten neemt,” legt Joost Goudriaan, Account Manager bij Acorel, uit.

     

    Hoewel de oplossing bij Forbo dus zoveel mogelijk gestandaardiseerd is, was er hier en daar alsnog Forbo specifieke configuratie nodig. “Samen hebben we een nieuwe standaard gedefinieerd. Hierin hebben we een goede balans gevonden. Aan de ene kant een strak regime, met daaromheen nog dingen die flexibel zijn,” vertelt Gerben Flinkert, Divisional Information Officer bij Forbo. “Door die flexibiliteit past Acorel goed bij ons. Ze gaan professioneel te werk, maar timmeren niet alles dicht.”

     

    Acceptatiegraad en resultaten meten

    Resultaten van het nieuwe CRM-systeem worden gemeten via een dashboard. “Het management kan hiermee zien wat de acceptatiegraad is binnen een land. Wordt er veel of weinig met het systeem gewerkt? Hoeveel activiteiten worden er geregistreerd? En wat is het resultaat van alle verkoopinspanningen? Dit kunnen ze dan met de resultaten van andere landen vergelijken. Doet een land het minder goed? Dan kan dit land leren van landen die betere resultaten behalen,” legt Gert-Jan Stolmeijer, Solution Advisor Customer Experience bij Acorel uit.

     

    Oude data meenemen in nieuw systeem

    Een migratie van deze omvang gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Stolmeijer vertelt: “Wat we veelal terugkregen van de verschillende landen, is dat ze al een hele historie hadden opgebouwd in een ander systeem. En dat ze die informatie niet kwijt wilden raken. Uiteindelijk is daarom besloten om deze data mee te nemen in het nieuwe systeem. Dit had wel impact op de doorlooptijd van een uitrol.”

     

    Maar volgens Goudriaan wisten ze toch snelheid in het proces te behouden. “Het is echt knap hoe Forbo hun mensen in dit proces heeft meegekregen. Naast goed, was er intern ook een enorme focus om het zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.”

     

    Een gezonde basis

    De reacties van de landen die al live zijn, zijn volgens Flinkert positief en enthousiast. Ook in de landen waar in eerste instantie nog weerstand was. Flinkert: “Na een go-live is er altijd even tijd nodig om goed met het systeem te leren werken. Daarvoor verlenen we hypercare. Dit houdt in dat we, als het nodig is, nog aanpassingen maken of extra uitleg geven. Dan staat er een gezonde basis waar ze in de toekomst nog meer uit kunnen halen.”

     

    Proactief meedenken en inspirerende sfeer

    Acorel werkt met een vaste kern van mensen bij Forbo. Flinkert: “Zij kennen Forbo soms beter dan veel mensen die bij ons werken. Daardoor kunnen ze proactief met ons meedenken. Ook zorgen ze voor een goede en inspirerende sfeer. Samen hebben we hele weekenden en avonden gewerkt om alles voor elkaar te krijgen.”

     

    Daarnaast vindt Flinkert het bijzonder dat ze door Acorel gekoppeld worden aan andere organisaties, die al door eenzelfde traject zijn gegaan. “Normaal gesproken zitten we vooral in onze eigen tunnel. Daarom is het fijn om met andere organisaties te praten die dit al hebben gedaan. Acorel kan ons natuurlijk vertellen wat de valkuilen zijn, maar het is nog veel beter om dit rechtstreeks van een ervaringsdeskundige te horen.”

     

    Snellere onboarding

    Hoewel de uitrol nog bezig is, is het resultaat al veelbelovend. Door de standaardisatie is het beheren van de oplossing een stuk eenvoudiger geworden en gaat de onboarding van nieuwe medewerkers veel sneller. “Nieuwe medewerkers zijn in een mum van tijd in staat om klanten te bedienen op een manier die voor de klanten herkenbaar is. Dit heeft een enorm positief effect op de klantervaring,”  vertelt Goudriaan.

     

    Klantbeleving naar een hoger niveau

    Flinkert: “Acorel heeft een grote bijdrage aan ons nieuwe Customer Experience landschap geleverd. Met de juiste balans tussen standaardisatie en flexibiliteit, waardoor we onze CRM-processen echt naar een hoger niveau hebben gebracht. Niet alleen de techniek, maar ook de manier van werken is gestandaardiseerd. Hierdoor kunnen we medewerkers de juiste kwaliteit van data bieden. En kunnen zij daarmee het verschil maken in de omgang met klanten.” 

    Meer weten? Neem contact op met Luuk!

    • Plan een 20 minuten introductie meeting
    • Krijg direct inzicht in de mogelijkheden op het gebied van klantbeleving
    • Vraag een demo aan
    Neem contact op
    Luuk Giebels