uk

mail      Contact

zoeken

sap small

Digitaal transformeren kun je leren met co-creatie

foto-Mgt-blog-Robbert-co-creatie-websit_20171207-091430_1

De nieuwste blog van Robbert van der Ploeg verscheen op 24 november 2017 op de blogsite van onze partner SAP Nederland

Veel bedrijven willen digitaal transformeren, maar beschikken niet over het juiste DNA om snel en pragmatisch ideeën om te zetten in innovatie.

Robbert van der Ploeg van Acorel ziet dat veel organisaties verdrinken in hun zoektocht om waarde te creëren voor klanten. In deze blog legt hij uit hoe co-creatie organisaties helpt om in korte tijd stappen te zetten om te kunnen innoveren.

Bij mij thuis ligt de krantenbak vol met stripboekjes van de kinderen. In het weekend wil ik nog weleens stiekem de Donald Duck of een Suske en Wiske doorbladeren. Recent bedacht ik me dat de fictieve uitvinders Professor Barabas en Willie Wortel perfect zouden passen in ons digitale tijdperk. Net zoals veel bedrijven zijn zij ook voortdurend op zoek naar nieuwe innovaties. Maar daar houdt de vergelijking dan ook meteen op.

Uitvinden of innoveren?

Want waar stripfiguren iedere keer iets spectaculairs uit de hoge hoed toveren, weten veel organisaties niet waar ze moeten beginnen met innoveren of missen ze het budget en de bezetting om hun ideeën te realiseren. Bovendien denken veel bedrijven dat ze altijd iets totaal nieuws uit moeten vinden om te innoveren. Terwijl je als organisatie met beperkte middelen ver kan komen. Waar begin je dan als organisatie? Simpel, begin klein, denk na over je klant en ga aan de slag! Dat kan met behulp van co-creatie. Ik laat je in drie stappen zien hoe co-creatie werkt.

1. Vind partners en laat je inspireren

Het woord ‘co’ zegt het al: je gaat samen met anderen innovatie realiseren. Ga op zoek naar partners, partijen waarmee je oplossingen kunt creëren. En laat je vooral ook inspireren. Ontdek ervaringen van branchegenoten of kijk eens buiten je eigen vakgebied. Volg de nieuwste trends en innovaties. Bovendien bestaan veel innovaties al, maar worden ze nog niet toegepast binnen specifieke branches. Daar liggen kansen.


2. Keuzes maken en ontwikkelen

De tweede stap in co-creatie is het maken van keuzes en het omzetten van jouw idee in een concept. Wees niet bang om een foute keuze te maken, want je werkt bij co-creatie met korte cycli. Je kunt altijd bijschaven of voor een ander idee kiezen. Vooral belangrijk is dat je de focus houdt op de klant.

Vervolgens breng je het concept in korte sprints tot leven met het zogenoemde rapid prototyping. Dit is een creatief proces binnen co-creatie waar je allerlei creatieve invullingen aan kunt geven.

Lees verder op de blogsite van SAP Nederland

 

Digital Transformation: wat start-ups en grote org...