uk

mail      Contact

zoeken

sap small

Dicht het gat tussen Sales en Marketing

Bij BLOG Taco small

Uw klanten hebben geen behoefte meer aan contact met verkopers. Ze verdiepen zich online en doen vervolgens hun bestelling. Dat betekent nogal wat voor de samenwerking tussen de afdeling en sales en marketing. In de blog gaat Taco Schallenberg in op de overlap van deze twee afdelingen, nu meer dan ooit.

Blog van Taco Schallenberg over Cloud for Sales

De werelden van Marketing en Sales waren vroeger behoorlijk gescheiden. Hoewel beide afdelingen verantwoordelijk zijn voor het aanbieden van uw producten en diensten aan de wereld, zagen deze twee afdelingen elkaar vaker als tegenpolen dan als natuurlijke partners. Sales had toch vaak het idee dat marketing vooral in de weg liep bij het sluiten van de echt belangrijke deals. En marketing vond vaak dat sales solistisch opereerde en veel te weinig deed met alle leads en informatie die campagnes genereerden. Het is maar een greep uit de onderlinge vooroordelen, maar ze bestonden (en bestaan) wel degelijk.

 

De kloof verdwijnt
Toch zien we in de markt dat er een duidelijke verandering optreedt in de samenwerking tussen sales en marketing. Die samenwerking wordt namelijk steeds hechter. De kloof tussen beide disciplines wordt kleiner en kleiner.
Dat komt in mijn optiek vooral door de manier waarop klanten tegenwoordig producten en diensten afnemen. Steeds vaker nemen klanten een product of een dienst af zonder dat er daadwerkelijk – fysiek, telefonisch of digitaal – contact is geweest tussen koper en verkoper. De klant oriënteert zich online, vergelijkt opties, vergelijkt prijzen, leest de recensies en plaatst vervolgens online zijn bestelling.

U bent ook zo’n klant
Herkenbaar? Ongetwijfeld, want u bent zelf ook zo’n klant. Laten we zeggen dat u bijvoorbeeld een CRM-pakket aan zou willen schaffen. Dan gaat u ook eerst online zoeken, kijken en vergelijken alvorens u een beslissing neemt. Misschien wilt u het CRM-pakket zelfs wel eerst even uitproberen. Pas als u vrijwel helemaal overtuigd bent, gaat u contact opnemen. We zien dan ook dat er steeds meer behoefte is aan het produceren en kunnen managen van content zoals succesverhalen, productbesprekingen, tips, blogs of recensies. De rol van sales verandert ook. Moderne verkopers zijn vooral adviseur en minder verkoper.

Dat betekent dat de traditionele marketing- en salesprocessen geleidelijk aangepast moeten worden aan de eisen die de moderne klant stelt en de manieren waarop die klant zaken wil doen. Het betekent ook dat de afdelingen marketing en sales nauwer met elkaar samen moeten werken. Een marketingproces immers, loopt bijna naadloos over in een salesproces. Iemand die via een blog op uw site belandt, kan zomaar een kopende klant worden. En als zo’n bezoeker niet meteen een kopende klant wordt, zal sales er misschien een belletje of een bezoek aan moeten wagen om de deal alsnog rond te krijgen.

Waar moet u uw geld aan uitgeven?
Maar wat betekent dat voor u? Waar moet u uw geld aan uitgeven? Moet u investeren in optimale ondersteuning voor marketing? Of wilt u juist sales beter kunnen ondersteunen? Gelukkig hoeft u die keuze niet meer te maken. Er zijn cloud systemen beschikbaar die zowel sales als marketing ondersteunen. Systemen die beide bloedgroepen bedienen en een geïntegreerd alternatief vormen voor losse systemen en spreadsheets van de afdelingen marketing en sales. Deze systemen combineren Sales-functionaliteit met bijvoorbeeld functionaliteiten op het vlak van Campaign Automation. Ze ondersteunen bovendien allerlei vormen van samenwerking tussen verschillende mensen, teams en afdelingen. En ze helpen u om een veel beter beeld van uw klanten te krijgen.

Zo’n oplossing kan helpen om het begin van uw saleskanaal beter op orde te krijgen en de mond van de salestrechter beter te vullen. Hierdoor krijgt u veel meer voorspelbaarheid in het salesproces. Deze systemen geven u de mogelijkheid om een potentiële nieuwe klant, als uniek persoon, door het salesproces mee te nemen. Bovendien helpt zo’n oplossing om sales de benodigde informatie te geven. Precies zoals sales kan helpen om marketing van de juiste informatie te voorzien – informatie die marketeers bijvoorbeeld kan helpen om campagnes bij te sturen. Omdat deze systemen via de cloud aangeboden worden, kunnen ze heel snel uitgerold worden. Binnen een paar maanden bent u al aan de slag.

Ga op onderzoek uit
De wereld verandert snel. Ook die van u. Over pakweg twee, drie jaar zijn deze systemen gemeengoed. Dat betekent ook dat u er goed aan doet om u alvast te verdiepen in deze software. Mijn tip: ga op onderzoek uit. Maak kennis met de mogelijkheden. Bedenk wat deze oplossingen voor u kunnen betekenen.

En wacht er vooral niet te lang mee.
Wilt u een goede start maken met uw onderzoek naar de mogelijkheden van cloud? Dan nodig ik u graag uit om de blogs van SAP en de blogs van Acorel over dit onderwerp eens onder de loep te nemen. Wilt u meer weten over Cloud for Sales? Dan wijs ik u graag op www.sap.com/loveit. Daar vindt u een demo en diverse klantverhalen. U vindt er bovendien vijf korte filmpjes rondom concrete toepassingen van Cloud for Sales. Gaat u liever meteen aan de slag? Dan kunt u een gratis probeerversie van SAP Cloud for Sales downloaden.

U kunt mij natuurlijk ook gewoon even een mailtje sturen

( taco.schallenberg@acorel.nl ). Ik beantwoord met plezier al uw vragen over SAP Cloud for Sales.

De sales professional van nu: proactief, adviseren...
De mogelijkheden van Mobility